Hvad siger et logodesign om din virksomhed?

24 September 2020
Lykke Holzmann Søby

editorial

Et logo kombinerer flere forskellige elementer til at male dit brands samlede billede, hvor hver del viser noget om din brandidentitet.

Hvad er et logo?

Et logo er en betegnelse for et emblem eller et andet brugerdefineret mærke, der fungerer som en visuel repræsentation af en virksomhed eller organisation!

Hvad er ordet “logo” en forkortelse af?

De strengeste grafiske designpurister vil insistere på, at “logo” er en forkortelse for “logotype”. En logotype er et ord eller et firmanavn skrevet på en bestemt måde. De varemærkebeskyttede måder, som Google, Disney og Coca-Cola skrives på, er alle logotyper.

Imidlertid bruger mange mennesker også ordet logo til at henvise til et logomærke. Et logomærke er en grafik, et symbol eller et andet identificeringsmærke, der ikke indeholder nogen ord. Det kan for eksempel være æblet, der repræsenterer Apple-computere.

For at gøre tingene endnu mere komplicerede findes der også det man kalder kombinationsmærker. Kombinationsmærker indeholder både tekst og et grafisk symbol og emblemer, som er en bestemt type kombinationsmærke, der inkorporerer tekst i et visuelt element (som f.eks. Starbucks-logoet).

Eksperter kan adskille disse mærker og designs i kategorier, men generelt henviser de fleste til dem alle som logoer. Der er visse designegenskaber, som enhver kunstner vil huske på, når de opretter det ideelle firmalogo.

Hvad betyder et logos farve?

Er det nogen overraskelse at farverne i ethvert logo er et af de vigtigste elementer? Farve påvirker ikke kun folks humør, men også deres valg når de handler.

  • Rød – Spænding, mod, sult
  • Orange – Venlighed, munterhed
  • Gul – Optimisme, tillid
  • Grøn – Fred, pleje, friskhed
  • Blå – Ro, styrke, sikkerhed
  • Lilla – Fantasi, kreativitet
  • Sort – tradition, autoritet, raffinement

Der findes mange guides og infografik, der nedbryder de tanker og følelser, som forskellige farver kan inspirere.

Det giver mening, at så mange fastfood-virksomheder har logo design, der er røde, mens så mange advokatfirmaers logoer er sorte og hvide.

More articles